Pályázatok

Kirándulás a Csángók földjére, Csíkszeredára, Gyimesközéplokra

2019. május 13 – 18.

Első nap:

Egy hosszú vonatút után érkeztünk Gyimesközéplokra, de még így is jó kedvvel indultunk egy finom ebéd után a helyi iskolába. Amikor odaértünk, a gyerekek boldogan fogadtak minket, és beinvitáltak a kicsi épületbe. Először az Igazgató úr tartott nekünk egy rövid előadást a falu elhelyezkedéséről, történelméről. A gyerekek bemutatták a helyi népviseletet, népdalaikból és táncaikból láthattunk egy rövid előadást. Nagyon tehetségesek voltak, és gyönyörűen tudnak énekelni, táncolni.

Ezt követően mi is ízelítőt adtunk a tánctudásunkból. Az iskolai szavalóverseny helyezettjei is előadták kedvenc verseiket. A látogatás emlékére a két hetedik osztály közösen készített egy gyönyörű rajzot, amit ezek után átadtunk vendéglátóinknak, egy kis édességgel kiegészítve.

A gyerekek megkínáltak minket a helyi pékségben sütött kenyérrel és péksüteménnyel.

Ezután már csak a kihagyhatatlan focimeccs következhetett. Bár minden erőnket beleadva küzdöttünk, vereséget szenvedtünk.

A délután végére a lányok között már barátságok is szövődtek, meghívtuk őket egy kis esti beszélgetésre is.

hatartalanul1

hatartalanul2

Második nap:

A kiadós reggeli után a csapatunk egy egész napos kirándulásra indult. Célunk a Gyilkos-tó és a Békás-szoros volt. Az autóút magas hegyek és mély völgyek között vezetett.

A tónál érdeklődve elolvastuk a keletkezés legendáját és a történetét. A tóból farönkök állnak ki, amiért Gyilkos-tónak hívják, hiszen vízbe fojtja a fákat. Mélysége helyenként a 9 métert is eléri, az 1000 méter tengerszint feletti magassága pedig még különlegesebbé teszi.

Egy rövid uzsonna és kürtőskalács kóstolás után gyalog folytattuk utunkat. A szép táj, a zöldellő fák és a friss, tiszta levegő mindenkit elkápráztatott. A Békás-szoroshoz tartva sebes vizű patakot, égbe nyúló hegyeket láttunk és jókat beszélgettünk. Útközben kis boltokban nézelődtünk, ahol gyönyörűen hímzett ingeket, játékokat, erdélyi édességeket vehettünk. A Békás-szoros csodás volt és hatalmas. Mindenki csodálkozva nézte, rengeteg fényképet készítettünk.

Ez a nap is élményekkel telve telt el, nagyon jól éreztük magunkat.

Harmadik nap:

Egy isteni reggeli után ezen a napon a helyi nevezetességeké volt a főszerep. Gyimestől alig 15 km-re fekszik az Ezeréves határ. Lovas szekerekkel indultunk megnézni a régi határt. Az idő kicsit szomorkás volt, és ez később még kellemetlenebb lett. A határnál forró teával próbáltunk javítani a helyzeten. Az eső ellenére néhányan mégis elmentünk a bakterházhoz, majd a Rákóczi vár maradványaihoz, melyhez hosszú lépcsősor vezetett. Miután sikeresen felértünk, gyönyörű látvány tárult elénk.

Ebéd után, immár napsütésben, megismerkedtünk a bundavarrás rejtelmeivel. János bácsi örömmel mutatta be a kihaló félben lévő mesterséget. Szívét, lelkét beleteszi egy-egy mellény elkészítésébe. A hímzésben pedig a menye segít neki. A világ sok országából rendelnek tőle csángó bundát, aminek az elkészítése 2-3 hetet vesz igénybe.

A vacsora után megérkeztek a vendégeink. Zsombor 16 éves, szakiskolás fiú székely népmesékkel szórakoztatott minket. A 87 éves Margit néni pedig arról az időszakról mesélt, amikor Ő még fiatal lány volt, miben volt más az élete.

Negyedik nap:

Reggeli után bepakoltunk a bőröndjeinkbe, ugyanis sajnos az utolsó napunkat töltöttük itt. Vendéglátónk, Ági néni, a délelőtt folyamán elvitt minket egy kis gyalogtúrára, a Jávárdi patak mentén, egészen egy kisebb vízeséshez. Sok szép fénykép készült a túra alatt.

A 10 kilométeres túra után a hasunkat megörvendeztető ebéd következett.

Sajnos elérkezett a búcsú ideje a falutól. Buszra szálltunk, és elindultunk Csíksomlyóra. Megnéztük a Könnyező Szűz Mária templomot, felsétáltunk a Nyeregbe, a pünkösdi búcsú helyszínére.

Este a rengeteg élménytől kellemesen elfáradva ültünk fel a vonatra.

Hasznos linkek

Don Bosco Nővérek

Magyar Katolikus Egyház

Szalézi Ifjúsági mozgalom

Szaléziak

Tordasi Gyermekekért Alapítvány

Az alapítvány célja az iskolai nevelő-, oktató és alkotó munka, szabadidős tevékenységek tartalmi és tárgyi feltételeinek javítása, korszerűsítése.

Cím: Tordas, Köztársaság út 1.